لپه تبریزی

1401/05/27 تعداد بازدید: 1437
لپه تبریزی

لپه ی تبریزی همان نخود کرمانشاهی دو نیم شده هست. لپه به حبوبات دو نیم شده گفته می شود مثل لپه باقلای زرد که معمولا هم پوست کنده شده هستن. لپه ی زرد تبریزی بوکاژ برای تهیه ی خورشت قیمه ی خوشمزه و خوشرنگ، پودینگ های لپه و نخود، دلمه ی برگ مو یا کلم و انواع سوپ ها و پودینگ ها مورد استفاده قرار میگیره. بهترین لپه در ایران لپه ی تبریز هست که بسیار با کیفیت و خوش پخت هستند.

ارزش غذایی لپه ی ریز تبریزی:

جدول ارزش غذایی لپه زرد تبریزی در هر 100 گرم

341 کیلو کالری انرژی

8 گرم قند

60 گرم کربوهیدرات

1 گرم چربی

27 گرم فیبر رژیمی

25 گرم پروتئین

4 میلی گرم آهن

و سرشار ار مابقی مواد معدنی و ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B

خواص لپه ی ریز زرد تبریزی با کیفیت:

تنظیم سطح قند خون: وجود فیبر باعث شده تا با مصرف لپه زرد رنگ ریز، قند خونت تنظیم بمونه.

درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن: با توجه به اینکه درصد آهن خوبی داره می تونه آهن مورد نیاز روزانه رو تامین کنه.

پیشگیری از پوکی استخوان

سم زدایی کبد با خوردن خورشت قیمه

پایین آوردن فشار خون: کلسیم بالا باعث میشه فشار خونت بیاد پایین. دلمه بخور تا فشار خون بالا نداشته باشی.

مفید برای سلامت قلب

حبوبات بسته بندی شده بوکاژ

مناسب برای پوست و مو: باعث روشن تر شدن پوستتون میشه و به موهاتون رشد میده.

درمان بی خوابی با لپه: ماده ایی به نام تریپتوفان باعث میشه سرتونین ترشح بشه که باعث بشه آرامش داشته باشی و راحت تر بخوابی که در لپه تبریزی وجود داره.

آیا لپه برای نوزادان و کودکان هم مفیده؟؟

با توجه به وجود مواد معدنی مثل آهن، کلسیم،منگنز و پروتئین قطعا در رشد کودکان کمک کننده هست و ویتامین های موجود باعث میشه سیستم ایمنی قوی تری پیدا کنن و کمتر دچار بیماری به خصوص آنفولانزا و سرماخوردگی بشن.

طرز تهیه ی لپه ی تبریزی:

شیوه ی تهیه ی لپه از نخود خیلی دشوار نیست. لپه همان نخود دو نیم شده ی بدون پوست هست که طی فرایند های صنعتی و قبلا فرایند سنتی به دست آمده.

روش سنتی اینطور هست که نخود کرمانشاهی با کیفیت رو به مدت یک شبانه روز(24 ساعت) در آب نگهداری میکنن تا کاملا مرطوب شوند و بعدش نخود های خیس خورده رو یک روز در معرض آفتاب میزارن تا خشک خشک بشن و حالا نوبست آسیاب سنگی هست تا اونها رو به دو نیم تقسیم کنن و لپه زرد رنگ شما آماده است.

لپه ی ریز چیه و چه تفاوتی با مابقی لپه ها داره؟؟

لپه ی ریز و یا همان لپه ی زرد رنگ تبریزی همان نخود دو نیم شده هست که با توجه به اینکه کیفیت و خواص بالاتری داره در ایران در بین آشپز ها محبوبیت بیشتری داره. این لپه های ریز زردرنگ هم شکل تر و هم سایز تر هستن که باعث مشهوریت این حبوبات در بین ایرانیان شده. این لپه ها برای تهیه ی یک نوع خورشت به نام خورشت لپه و یا همان خورشت قیمه مورد استفاده قرار می گیرن.

لپه های درشت تر معمولا کیفیت پایین تری دارن و خیلی محبوب نیستن و معمولا به واسطه ی درشت تر بودنشان دانه های شکسته شده ی بیشتری هم دارن.

خرید <span class='HilightTxt'>لپه</span> تبریزی بوکاژ در مشهد

لپه هم باد داره؟؟آیا لپه زود پز هست؟؟

در مقاله های نخود کرمانشاهی رو بشناس و مقاله ی لوبیا سفید برای چی خوبه در رابطه با روش های بادگیری حبوبات بسیار صحبت کردیم و گفتیم چه روشی اصولی تر هست برای اینکه بعد مصرف حبوبات روده هامون پر باد نشن و اذیت نشیم. اما با توجه به اینکه قبلا گفتیم دلیل اینکه حبوبات رو تو آب نگهداری می کنیم تا خیس بخورن به خاطر این موضوع هست که باد پوسته ی حبوبات از بین بره در اصل بیشترین باد حبوبات در پوسته شون هست پس لپه زرد رنگ ریز تبریزی به خاطر اینکه پوستش  قبلش جدا شده دیگه باد چندانی نداره و با کمی خیساندن کاملا مطمئن باشین که با خیال راحت دلمه خوشمزه تون رو می خورین.

در رابطه با اینکه لپه زود پز هست یا نه باید بگیم که لپه تبریزی بوکاژ بین حبوبات هست اون هم چون دو نیم شده هست و پوسته هم نداره دیگه پس راحت تر پخته میشن و دردسر کمتری دارن. لپه ها معمولا طی نهایت یه ساعت دپخته میشن اما اگر لپه ی بی کیفیت و دیر پز که کهنه هست رو از یه جای نا معتبر خریدی یه راه دیگه هم داره که بپزن و اونم اینه که دمای جوش آب رو بالاتر بببری و اینو معمولا با جوش شیرین انجام میدن یعنی لپه رو با جوش شیرین بجوشن تا پخته شن بعدش لپه رو بدون آبش استفاده کن. حواستون باشه که جوش شیرین برامون ضرر داره و نباید خورده بشه.

برای خرید لپه ی زرد تبریزی با کیفیت سری به بازار اینترنتی بوکاژ بزنید.🛒🛒🛒

از کجا لپه ی زود پز رو تشخیص بدیم؟؟🧾✔

اگه تازه عروس هستی و تو خرید حبوبات به مشکل خوردی و نمی تونی حبوبات زودپز رو تشخیص بدی باید اول به این نکته توجه کنی که حبوباتی خوش پختن به اصطلاح که تازه باشن و حبوبات مونده خیلی زمان میبره تا بپزن و گاها نمی پزن اصلا. برای اینکه از تازه بودن لپه تبریزی مطمن بشی اول به رنگش توجه کن باید کاملا زرد روشن باشن و اگه تیره بودن یعنی نمی پزن و دوم اینکه ظاهرشون گویای همه چیز هست لپه هایی که چروک هستن و سطح صافی ندارن معمولا کهنه هست. بهترین راه دبرای خرید مطمئن حبوبات و به خصوص لپه زرد تبریزی اینه که از شرکت های تولیدی مطمئن و برند های معروف حبوبات خریداری بشن. شرکت تولیدی صنایع غذایی بوکاژ BOOKAJ با ارائه ی بهترین و خوش پخت ترین حبوبات فله و بسته بندی رو در اختیارتون قرار میده تا با خیال راحت و با مناسب ترین قیمت، با کیفیت ترین حبوبات رو داشته باشین.

قیمت روز لپه ی تبریزی:

اطلاع از قیمت لپه ی تبریزی سلفونی بوکاژ با کلیلک رو لینک موجود. در بوکاژ می تونین بسته های سلفونی لپه تبریزی رو در وزن های 700 و 900 گرمی و 500 گرمی با ظروف شیشه ایی با قیمتی مناسب و به صرفه تهیه کنین.

<span class='HilightTxt'>لپه</span> تبریزی بوکاژ برای چی خوبه

طبع لپه زرد تبریزی چیست؟؟🔥❄ سرد یا گرم؟؟ خشک یا تر؟

طبق کارشناسان طب سنتی طبع این حبوبات گرم و خشک هست. این به اون معنی نیست که افرادی که طبع گرم دارن اصلا لپه رو مصرف نکنن بلکه اونها هم می تونن از نوش جان کردن خورشت قیمه و دلمه لذت ببرن اما باید در کنارش مواد غذایی با طبع سرد هم مصرف کنن و البته اگه به اندازه ی کافی و مناسب مصرف کنن مشکلی پیش نخواهد آمد.

برای از بین بردن بوی بد لپه به مقاله ی مورد نظر در بوکاژ رجوع کنید.

 از بین بردن بوی بد <span class='HilightTxt'>لپه</span> بوکاژ

اگر اطلاعات این مقاله از وبسایت بوکاز برایتان مفید بود لطفا آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

 



نظرات
loader